Få et forspring med en typografisk skala
Læsevenlighed og overblik – hjælp dine læsere til en god læsning (så husker de nemlig dine budskaber bedre)
Som grafisk designer har jeg et meget tæt forhold til typografi (skriftsprog) og skrifttyper (på engelsk fonte). Jeg ved at mine læsere har brug for min viden til at give dem de bedst mulige vilkår for deres læsning. Alt for små skrifttyper er en af de dødssynder man ser ofte på websites – en tommelfingerregel er 18 pkt til web.
Når jeg arbejde med typografi både on og offline, har jeg tre enkle huskeregler som jeg altid følger.
- Brug kun tre fontstørrelser generelt – med mindre du er en grafisk designer og har lyst til at skabe mere attention
- Brug “kun” 2 forskellige fonte – mere skabe uro og kræver professionel skills
- Hold dig til en typografisk skala
Her ser du en skala jeg ofte bruger – det gør jeg fordi det giver et godt roligt skriftbillede. Hvilket er med til at give et roligt og læsevenligt layout. Tallene du ser er punktstørrelser eller pkt, som det også bliver forkortet som.
Typografisk skala – brug den og skab overblik
:: 5, 7, 9, 12, 16, 21, 28, 37, 50, 67, 89, 119, 159 ::
Her kan du se et eksempel på en typografisk skala i brug. Denne grafik er lavet til Trine Frederiksen, en dygtig journalist som har specialiseret sig i nærværende tekster og kommunikationsstrategier. Den samme skala er også brugt på hendes website som kan se her KOMMPAGNIET
Klar kommunikation med klart hierarki og et dejlig klar budskab – hurra for klar og ikke mindst læsevenlig kommunikation.
Key takeaways:
- Brug 18 pkt til brød tekst på websites – det giver dine læser gode muligheder for at få læst dine budskaber
- Gør dig bevidst om hvordan øjet opfatter tekst – og tag så hensyn 😉
Vil du vide mere?
Her kan du finde alle de bedste kode samlet på et sted typewolf.com